Olet päättänyt tehdä elämäsi ensimmäisen logon ja mietit, että mitäs nyt. Et välttämättä ole ollenkaan ”piirtäjätyyppi” ja muutenkin asiasta on hatarat tiedot. Tiedät kuitenkin, että budjetti ei anna periksi tilata uniikkia logoa ammattilaiselta.
Missä logon voi tehdä ilmaiseksi tai edullisesti? Mitä pitää ottaa huomioon? Miten voi välttää pahimmat miinat ja sudenkuopat? Tähän yritän nyt vastata.
Tärkeiden asioiden äärellä ollaan. Logossa kiteytyy firman henki ja ydin. Sen pääasiallinen tarkoitus on edistää tuotteen/palvelun myyntiä. Onnistuneimmat logot ovat yksinkertaisia. Tässä erään logosuunnittelijan analyysiä tutuista brändeistä. Kannattaa tutustua. Yksinkertainen ON kaunista. Yleensä yksinkertaisimmat ratkaisut kestävät myös aikaa paremmin.
Vinkit logon tekoon
- Mieti firmasi henki ja ydin. Kirjoita avainsanoja paperille mitkä kuvastavat toimintaasi parhaiten. Jos alitajunnasta nousee asiaa kuvastavia symboleja, kirjoita nämä ylös. Kiteytät näin ajatuksiasi ja työn tuoksinassa saat palautettua mieleen mitä olit ajatellut.
- Käy kilpailijoidesi sivuilla. Mikä toimii? Mikä ei toimi? Miksi? Ota mielessäsi kantaa minkä tasoinen logosi on oltava ettet ”häviä” kilpailijalle. Ajattele myös miten voit erottua kilpailijoista positiivisesti.
- Mieti missä tulet logoa käyttämään. Netissä, paperilla esim. käyntikortit ja laskut, suurkuvana messuilla, tekstiilissä esim. logopaitoja ja -kasseja… Tämä auttaa sinua katsomaan logoa eri näkökulmista. Osaat myös valita oikean tiedostomuodon ja vältät mahdolliset tulevaisuuden ongelmat.
– Turvallisin, paras ja yleensä myös kallein valinta on vektorigrafiikka. Logo voidaan painaa mustekynään ja vaikkapa kerrostalon seinään hyvälaatuisena etkä joudu logon kanssa ongelmiin missään vaiheessa.
– Korkearesoluutioinen logo palvelee myös useimmissa tilanteissa. Siinä rajoituksena on logon fyysiset mitat. Jos logo on fyysisiltä mitoiltaan pieni, sitä ei voi painotuotteeseen suurentaa laadun kärsimättä. Epäskarppi ja sumea logo on kaikkea muuta kuin edustava. Jos kuvan fyysiset mitat on suuret, logo on erittäin käyttökelpoinen.
– Pelkästään nettikäyttöön tarkoitettu logo toimii vain netissä. Se on tarkoituksellisesti tehty pieneksi eikä siitä yleensä tule siistiä painotuotteissa. - Vaakalogo toimii usein paperilla paremmin – vaatii vähemmän tilaa.
- Länsimainen ihminen lukee luontaisesti vasemmalta oikealle. Teksti voi silti hyvin olla vinossa.
- Symboli ja teksti on usein hyvä ja monikäyttöinen yhdistelmä. Voit laittaa esimerkiksi pelkän symbolin Facebookin profiilikuvaan ja muutenkin hyödyntää symbolia eri tavoin.
- Jos nimi on pitkä, laita se useammalle riville. Kikkaile. Laita tekstit erikokoisena, eri fonteilla ja/tai eri väreillä.
- Malttia fonteissa – yksi tai kaksi toimii parhaiten.
- Malttia väreissä – yksi tai kaksi toimii parhaiten. Pieni värimäärä on myös edullisempi esim. silkkipainossa (tekstiilipainatus).
- Testaa logo.
– Ethän laittanut logoon blingblingejä, hehkuja, kolmiulotteisuuksia? Näyttää hienolta näytöllä, mutta printissä ei. Printtaa logo, niin tiedät miltä paperilla näyttää.
– Laita logo valkoiselle/tummalle taustalle – toimiiko?
– Laita logo niin pieneksi, että se on sopiva mustekynään – toimiiko? Entäs isona?
– Toimiiko värillisenä? Toimiiko mustavalkeana?
– Kysy lähipiiristä/asiakkailtasi mitä ovat mieltä. Jos tulee sen suuntaisia ajatuksia, mitä olit alunperin miettinyt, olet onnistunut hyvin. Korjaavia palautteita kannattaa kuunnella ja tehdä korjauksia, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Visuaalisesta ilmeestä on nimittäin kaikilla mielipide. Joskus korjaukset huonontavat lopputulosta. Ole tarkkana ettet kadota ajatusta. Luota itseesi! - Säännöt on tehty rikottaviksi!
Missä palvelussa logo kannattaa tehdä?
Logomakereita on paljon. Perusteellisen penkomisen asiaan olen tehnyt viimeksi vuonna 2015, joten uusia ohjelmia on varmasti tämän jälkeen syntynyt. Esitellyt eivät välttämättä ole sen parempia kuin toisetkaan ohjelmat.
Canva näyttää sinulle ensin miten logo tehdään. Helppoa. Logopohjat ovat oikein hyvin mietittyjä ja näyttäviä. Canvaa käytetään Suomessakin nykyisin paljon ja ohjelma on pienyrittäjän/harrastajan unelma. Voi suunnitella ilmaiseksi tai pienellä rahalla valmiiden pohjien avulla painotuotteita ja vaikkapa Facebookiin kansikuvia. Näyttäviä tuloksia ilman sen suurempia ponnisteluja.
Koska ohjelmaa käytetään paljon, on oltava tarkkana. Jos muutat logopohjaan pelkästään tekstin, on suurehko riski, että jollain firmalla on nimeä vaille sama logo. Tämä kannattaa huomioida. Logo on ilmainen, jos käytät ilmaista pohjaa.
Kirjoittamalla nimen ja toimialan, saat rutkasti valmiita piirrosmaisia logoja. Laajasta kattauksesta voit napata ideoita ja jos osuu ns. kohdilleen voit valita logon ja työstää sitä pidemmälle. Mitä vähemmän logoa muokkaat sen suurempi riski, että jollain on lähes sama logo. Korkearesoluutioinen logo maksaa 37 taalaa (22.2.2017 tarkastettu hinta).
Jos et edellisistä saanut mieluista aikaiseksi, niin tässä palvelussa voit suunnitella alusta asti. Esimerkiksi käsityöläiselle voisi löytyä helpostikin mieluinen logo nimellä ja badges/decorative -kuvioista. 19,99 taalalla saat ladata tiedostot (22.2.2017 tarkastettu hinta).
Lopuksi
Toivon, että näillä vinkeillä vältät pahimmat miinat. Maksullista apua löytyy minulta ja muualta. Onnea matkaan!