Viime aikoina olen käynyt keskusteluja erityisesti käsitöihin liittyvästä verkkomyynnistä. Ydinkysymys on tiukka.

”Miten tuotteita saisi verkkoon myyntiin ettei koko kate mene kuluihin? Volyymi on pientä tai siitä ei ole tietoa ja hintatasoa ei voi juurikaan nostaa.”

Päämyyntikanavana on usein messut, markkinat ja muut tapahtumat. Rinnalle halutaan siis kovasti verkkomyyntiä järkevästi ja edullisesti ilman kiinteitä kuukausimaksuja – asiakkaatkin kun kovasti asian perään kyselevät.

Koetan vastata asiaan laveasti tässä postauksessa pääasiassa Suomen vinkkelistä. Jokainen tapaus on erilainen. Mikä toimii toiselle, ei toimi toiselle – jollekin toimii yhdistelmä.

verkkomyynti

Valmiit useiden myyjien verkkokaupat

Valmiit verkkokaupat on helppo tapa myydä tuotteita. Kaikki on tehty valmiiksi. Kävijöitä sivustolla on. Ei tarvitse miettiä toimitusehtoja, markkinointia, kaupan ulkoasua jne. Teet sopimuksen kaupan kanssa ja toimit ohjeiden mukaan. Esimerkiksi otat tuotekuvat, laitat tuotteet myyntiin ja kun kaupat tulee, postitat tuotteet. Saat oman osuutesi ja homma on selvä. Helppoa.

Kääntöpuolena kauppa perii isohkon provision (itselle on tullut vastaan aikojen saatossa  7% – 20% provisioita – nämä ei usein ole julkisia tietoja, kysyttävä itse), joka on suoraan pois yleensä aika pienestä katteesta. Eihän näissä muutenkaan ns. ”tuntipalkoille” pääse. On myös haaste erottua tuotteillaan kaupan muusta tarjonnasta, joka on luonnollisesti hyvin runsasta. Kilpailu on kovaa ja siksi myynti voi jäädä vähäiseksi. Useassa kaupassa pitää olla Y-tunnus.

Esimerkkikauppoja:

Muut valmiit kauppapaikat

Kirpputorit ja käytetyn tavaran palstat toimivat käsityömyynnissä varsinkin harrastelijoilla hyvin. Kauppapaikat ovat usein ilmaisia. Kävijöitä on valmiiksi ja ohjeita noudattamalla saa asiat helposti eteenpäin. Paikallisilla palstoilla saa näkyvyyttä ja se voi poikia muutakin myyntiä.

Kääntöpuolena on kilpailu. Harrastelijakäsityöläiset liikkuvat paljon palstoilla ja pienyrittäjät eivät pysty samoihin hintoihin. FB-kirpputoreilla ja myyntiryhmissä on syytä lukea säännöt tarkkaan – aina ei saa myydä. Vaikutukset varsinkin käsityöyrityksen mielikuvaan on syytä pohtia tarkkaan. Ei välttämättä ole imagolle edullista, että myy tuotteitaan tori.fi:ssä. Tosin käsityötä kun on monenlaista, niin jossain tietyssä tuotekombossa tämä voi olla napakymppi myyntikanava – sinä tiedät parhaiten.

Joitakin sivustoja:

Facebook-kauppa

Useimmilla on tuotteilleen Facebook-sivusto, jonka uutena toimintona on Kauppa. Kauppa-osio on vahvassa kehitysvaiheessa ja sitä voisi tässä kohtaa sanoa lähinnä karvalakkimalliksi. Laitoin oman FB-kaupan pystyyn ja pikkuhiljaa laitan sinne enemmän tuotteita. Siitä saa kiinni, mistä on kyse. Kaupassa ei ole mitään automaattista eikä valmista. Maksupainikkeita ei vielä ole – kattavista tilausseurannoista ja ostoskorista puhumattakaan. Pitää myös muistaa, että kaikki ihmiset ei ole Facebookissa.

Mitäs iloa tästä sitten on? No onhan tästä. Pystyt tarjoamaan asiakkaille mahdollisuuden ostaa tuotteita verkossa. Se näyttää asiakkaan silmään kaupalta ja löytyy oman FB-sivustosi alta, jossa toivottavasti on tykkääjiä (potentiaalisia asiakkaita) vino pino. Ei tarvitse enää vastata kyselyihin, että miten tuotteita voi ostaa – tietäen, että moni kauppa jää saamatta, kun asiakas ei viitsi asiasta kysyä. Saat tilaukset suoraan viestilaatikkoon, mihin muutkin FB-viestit tulevat. Alkeellista seurantaakin on tarjolla. Käyttöönotto on helppo ja tutussa ympäristössä on helppo toimia. On sinusta itsestäsi kiinni miten fiksusti toteutuksen hoidat. Palvelu on ilmainen.

Voit siis kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu ja päättää vaikka lopettaa kaupan, jos siltä tuntuu. Ei riskiä. Ei maksa mitään ja mikä parasta, vastaat asiakkaiden toiveisiin selkeällä ostomahdollisuudella.

FB-kaupan ohjeet

Kun(!) myynti hyppää sfääreihin, niin sitten vaan ottamaan sopiva verkkokauppa käyttöön. Turvallisin mielin voi sitten jo kulujakin kasvattaa, kun on joku haju myyntivolyymista.

Ihan oikea verkkokauppa

”Mutku haluan ihan oikean kaupan ja mahdollisuuden maksaa verkkopankissa heti, mutta kuukausimaksua ei saa olla.”

Tammikuussa 2017 käydyn alustakierroksen jälkeen suosittelen MyCashflow:n ilmaisversiota tai Holvia. Kummassakaan ei ole kuukausimaksuja eikä maksupainikkeiden aloitusmaksuja. Molemmissa vaaditaan Y-tunnus.

MyCashflow:n ilmaisessa versiossa on seuraavat maksutapahtumakohtaiset maksut. Ei muita kuluja.

  • Klarna Checkoutisssa 3,99% /maksutapahtuma
  • Paytrail (ei kuukausimaksua).
    – Pankkimaksut 0,35 €/kpl (Nordea 0,50 €/kpl) + 3 % /maksutapahtuma
    – Visa, Mastercard 0,35 €/kpl + 3 % /maksutapahtuma
    – Paytrail-tili 0,35 €/kpl + 3 % /maksutapahtuma
    – Collectorin lasku- ja osamaksu 0,35 €/kpl + 2 % /maksutapahtuma
  • Checkoutissa verkkopankki- ja luottokorttimaksu 3 % + 0,35 € /maksutapahtuma

Holvin Basic-tilissä on seuraavat tapahtumakohtaiset maksut. Ei muita kuluja.

  • myynti oman verkkokaupan kautta 3%/maksutapahtuma (min. 0,50 €)
  • rahansiirto Holvitilille 3% (min. 0,50 €)
  • tilisiirto 0,50 €.

Kaupan perustaminen onnistuu molemmissa ihan omin voimin. Koodausapua ei tarvita. Rajoituksia ja haasteita tulee vastaan varmasti esim. domain on tyyppiä keksijotain.mycashflow.fi. Ominaisuudet ja rajoitukset kannattaa lukea tarkkaan ennen kuin aloittaa perustamisen!

Molemmista löytyy verkkokauppiaan työkalut. Paljon valmista ja automatisoitua. Ja onhan tämä nyt ammattimaisen näköistä asiakkaalle päin. Tuotteet hetkessä kaikelle kansalle saataville. Tosin muista, että kun verkkokauppa on saatu pystyyn, niin asiakkaat ei ole oven takana kolkuttamassa. Työ oikeastaan alkaa vasta siitä. Markkinointia tarvitaan ja  kilpailevia verkkokauppoja löytyy varmasti. Mukaankin kyllä aina mahtuu ja kun ei ole kuukausimaksua, niin voi riskittömästi kokeilla. Maksutapahtuman provisio toki kannattaa laskeskella…

Kuukausimaksullisiin alustoihin en tässä postauksessa pureudu. Alustoja löytyy pilvin pimein. Maksutkaan ei välttämättä päätä huimaa. Ps: MyCashflow on tosin kuukausimaksullisenakin yksi suosituimpia alustoja verkkokauppiaiden keskuudessa toimivien ”takahuonetoimintojensa” ja muokattavuutensa takia.

Yleisesti ottaen

Verkkomyynti vaatii raakaa työtä, sitkeyttä ja innostusta asiaan. Sitä voi tehdä pienimuotoisesti ja riskittömästi. Sitä voi tehdä myös alusta alkaen paljon panostaen ja toivottavasti hyviä tuloksia saaden.

Verkkokaupankäynti on säänneltyä ja varsinkin toimitusehdoissa on oltava tarkkana. Lue Kuluttajaviraston ohjeet tarkkaan – vältät epäselvyydet ja turvaat sekä asiakkaan että oman selustasi!

Toimituskulut on oma taiteenlajinsa. Siinä kannattaa hiukan raapia päätä ja miettiä myös mahdollisuudet myynnin lisäämiseen. ”Ilmaiset toimituskulut”-kampanja tai ”Ilmaiset toimituskulut aina, kun tilaus ylittää 50 €” saattavat olla ratkaiseva asia kaupan syntymiseen.

Hyviä linkkejä