Nykyisin kuka tahansa voi äänittää, julkaista ja markkinoida musiikkiansa itse. Välineet ja alustat löytyy kohtuuhinnalla. Levy-yhtiöiden roolia kyseenalaistetaan ja paljon tehdään itse. Osaaminen ja ymmärrys kasvaa tehdessä. Pelkästään Spotifyssa julkaistaan 40.000 biisiä joka päivä. Määrä on valtava ja kasvaa koko ajan. Samaan aikaan kun julkaisujen määrä kasvaa, musiikin kuuntelu vähenee. Tilastokeskuksen vapaa-aikatutkimuksen mukaan musiikin kuuntelusta 80 % on taustakuuntelua, keskittynyttä ja intensiivistä kuuntelua vain 20%. Ylen juttu aiheesta tässä.

Ei enää ole mikään uutinen, että joku julkaisee jotain. On todennäköistä, että hyväkin biisi hukkuu uusien julkaisujen tulvaan eikä saa ansaitsemaansa huomiota, vaikka bändin viestintä olisi promoineen kaikkineen tehty vimpan päälle. Koko ajan tärkeämmäksi kysymykseksi nousee miten erottua ja saada ihmiset kuuntelemaan.

Kun sitten se ihme tapahtuu, että olet saanut jonkun uuden ihmisen kuuntelemaan bändin biisin ja kaiken lisäksi innostumaan asiasta niin paljon, että tyyppi menee googleen ja kirjoittaa hakusanaksi bändisi nimen, niin mitä hän saa eteensä? Ja mitä sen jälkeen tapahtuu? Luovuttaako linkkisillisalaatin nähdessään vai jaksaako etsiä lisää tietoja?

”Meidän bändillä on Facebook, Instagram, Youtube. Ollaan aktiivisia varsinkin Facebookissa. Meidät löytää halutessaan kyllä. Nettisivut on niin vaivalloiset tehdä ja ylläpitää. Pitää taas opetella joku ohjelmakin. Maksaakin. Mutta olishan ne hyvä olla.”

Miksi nettisivut tarvitaan ja mikä on oikea aika perustaa nettisivut?

Kun uudesta bändistä kiinnostuu, niin olisihan se komeaa päästä suoraan nettisivuille. Ei kirjautumista ja epämääräistä uutisvirtaa. Kaikki kaikelle kansalle näkyvänä ytimekkäänä komeana pakettina. Nettisivuilta voisi mennä kurkkaamaan bändin somekanavaa, mitä itse käyttää ja jos ei käytä mitään, niin eipä haittaa.

Suomalaisten somepalvelujen käyttö Suomessa 04/2019. Lisää somen käytöstä voit lukea täältä.

Sivujen tekoprosessi on itsessään bändille erittäin hyvä harjoitus. Bändi joutuu puoliväkisin kiteyttämään ydinajatuksensa sekä sanallisesti että visuaalisesti. Sivusto voi olla staattinen käyntikorttisivu, jossa on vain kaikista tärkeimmät asiat tai sitten laajempi sivusto sisältäen blogin, verkkokaupan jne.

Oikea aika perustaa bändin nettisivut oli yleensä eilen – ei sivut ihan ensimmäisenä työlistalla ole. Viimeistään siinä kohtaa sivut kannattaa ottaa työn alle, kun ei kehtaa olla ilman ja muutenkin on tarve maailmalle viestittää, että tekemisen kanssa ollaan tosissaan. Sivut voi tehdä WordPressilla, Wixilla, Squarespacella… Yksinkertaisia helppokäyttöisiä alustoja on nykyisin paljon ja valmis teema yleensä pitää huolen, ettei tule ulkoasua sössittyä. Ei ole kallista eikä vaikeaa.

Mitä tietoja sivustolla pitää olla?

Tässä yleispätevä peruslista, mitä sivuilta olisi hyvä ainakin löytyä. Ja kuten muusikoiden kanssa muutenkin. Anna palaa ja luovuus kukkimaan – sillai siitä parasta jälkeä tulee…

  • Somevalikko, joka kokoaa kaikki käytössä olevat kanavat
  • Ytimekäs kuvaus mistä bändissä on kyse
  • Bändin jäsenet: kuva(t), nimet ja mitä soittaa
  • Keikat: tulevat ja menneet
  • Vähintään pari esittelykelpoista musiikkivideota ja julkaisut esim. kansikuvat, julkaisuvuosi ja biisilista
  • Kuvia
  • Yhteystiedot: omat ja yhteistyökumppanit esim. keikkamyyjä
  • Uutiset: yhdistetty blogi/uutiset -osio toimii hyvin, jos jaksaa päivittää
  • Kauppa, jos tarvetta

Sivuston tekeminen

Itse käytän sivujen tekemiseen WordPress.comia. Suosittelen sitä yksinkertaisten sivujen pohjaksi (kaikilla peruseditoreilla saa kyllä kelpo sivut aikaiseksi). Esimerkiksi nämä pliide.com -sivut on tehty WordPress.comilla. Worpress.com on pilvipalvelu, jossa ei teknisiä murheita tule vastaan. Ei tarvitse keskustella webhotellien kanssa eikä päivittää mitään teknisiä asioita eikä ymmärtää SLL-salauksista sun muista. Palvelu on pystyssä koko ajan. Päivittäminen tarkoittaa vain ja ainoastaan sisältöpäivitystä. Päivitysten tekeminen on helppoa ja palvelu on järkevän hintainen. Rajoitteensa tässä tietysti on. Valmis teema on valmis teema ja todennäköisesti jollakin toisellakin on samalla teemalla tehdyt sivut. Jos haluat täydellisen uniikit sivut leiskaa myöten tai jos tarvitset verkkokaupan, suosittelen wordpress.orgia. Silloin sinulla on kaikki valta tehdä sivuilla mitä ikinä haluat, mutta myös tekniset päivitykset pitää huolehtia.

Teemoissa on ilmaisia ja maksullisia vaihtoehtoja. On myös suoraan musiikkiaiheisia teemoja, joista pääsee sivut rakentamaan nopeasti. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

Vinkki viitonen! Tee sivut ensin yksin ja anna vasta sitten koko bändille läpikäytäväksi. Säästät paljon aikaa.

Ps: On tavallista ettei alustan logiikka kertalinttuulla avaudu. Jos menee hermot eikä huvita taistella, niin autan mielelläni. Homma hoituu verkon yli helposti. Tuntihintani on 45 € (sis. alv 24%).

Edit 15.9.2019 Tämä postaus muuttui kaupalliseksi yhteistyöksi juuri nyt. Löysin nimittäin wordpress.comin affiliate-mahdollisuuden. Jos päädyt tekemään nettisivut wordpress.comilla, niin avaa sivustosi alla olevan linkin kautta. Saan siitä pienen provikan.

WordPress.com